2008. december 21., vasárnap

Nappalok és éjszakák. Midvinter-téli napforduló

Többször írtam már a fényviszonyokról, főleg a fordulók kapcsán.

Ígértem, hogy december 21.-én, azaz ma a tél/év legrövidebb napján jelentkezem mégegyszer ezzel a témával utoljára.
Ezt a képet ma fél 4-kor készítettem az utcánkban. Már a naplemente után, de még a látható fény időtartamán belül.

Lassan egy éve írom a blogot, azóta körbejárta a Föld a maga pályáját. Ezután már minden csak ismétlődik ahogy az már az idők kezdete óta.
Sokan kérdezték tőlem, akik  Svédországba készülnek, hogy lehet ezt a nagy sötétséget télen kibírni.
Ezen, a magassági fokon ahol mi élünk nem olyan vészes a helyzet. Eleinte furcsa volt, de az ember észrevétlenül hozzászokik. Délutánonként nem olyan nagy a különbség, a reggelek a rosszabbak.
Otthon sosem mentem sötétben dolgozni, itt viszont bizony decembereben sötétben megyek, sötétben jövök.
Azt is írtam már, hogy az segít, legalábbis nekem, hogy gyorsabb a változás. A mai naptól kezdve, rohamosan világosodik majd.
Svédországban sokkal nagyobb a különbség a legrövidebb és a leghosszabb nap között.
Még nagyobb a különbség a látható fény időtartama között.
Szabolcs készített néhány grafikont. (az adatok Karlskoga és Szeged magasságifokán értendők.)

Ezen a grafikonon látszik, hogy nem is olyan nagyon nagy a különbség. (Engem meglepett így vizuális formában látva.)
A két szélén látható, hogy decemberben reggel bizony nagyobb a különbség, itt sokkal később kel fel a nap. A délután alig rosszabb mint otthon.
Nyáron viszont délután van nagyobb különbség, érzehetően sokkal tovább van világos.

Ezen a nap valódi hossza és látható fény időtartama látható a két városban.

A téli naprordulóról ma az Indexen is megjelent egy írás.

Következzen egy kis téli hangulat zenével:

1 megjegyzés:

  1. A szép havas képek ne tévesszenek meg senkit!
    Itt most esik az eső, repkednek a plusszok és a meteorologusok szerint nem lesz fehér Karácsonyunk.

    VálaszTörlés