2008. december 12., péntek

Den Svenska skolan ... 2.

(Folytatás)


A svéd oktatás csaknem minden területét javítani kell ezután a csaknem 40 évnyi sikertelen és téves oktatáspolitika után.


Már jövőre életbe lép az új oktatási törvény , megújul majd a tanárképzés és a gimnáziumi oktatás, új bizonyítvány rendszert vezetünk be és több nemzeti felmérést.

Ezek a változtatások jók, de jelenleg ennél többet nem lehet tenni. Nem lehet egyszerre mindent megváltoztatni. Tudjuk azonban, hogy további intézkedésekre lesz szükség a jövőben, amiket meg is fogunk lépni - mondta Inger Enkvist.
Martin Ingvar is elismeri, hogy ennél sokkal nagyobb változtatásokra lesz szükség, hogy valóban jelentős javulást érjenek el. Sok intézkedés, ami később valósul majd csak meg, nagyon jó és helyes irányba mutat, van néhány azonban ami nem elégséges. A bizonyítvány rendszer megváltoztatására nagy szükség van, mert a jelenlegi a világon a legrosszabbul működő.
A legfontosabb azonban a tanárképzés színvonalának emelése.
A tantárgyakat egyetemi szinten kell elsajátítani a leendő tanároknak.
A tanárokat arra is fel kell készíteni, hogy tudják kezelni a gyerekek pszichológia különbözőségét.
Fel kell tudniuk mérni, hogy az eltérő képességű gyerekeknek mire van szüksége ahhoz, hogy ugyanazt az eredményt el tudják érni.
Minden érintett hivatalnak össze kell fognia a cél érdekében.
A Skolverket (Okt. Hivatal) egyik kiemelt feladata megszervezni a speciális bánásmódot igénylő gyerekek megfelelő és magas szintű ellátását.


Åka Scherp a karlstadi egyetem pedagógia tanszékének docense (a szociáldemokraták színeiben) más véleményen van. Ő is az aktív vitázok közé tartozik.
Erősen kritizálja a mostani kormány oktatáspolitikáját. Egy másik nemzetközi felmérésre hivatkozik (Education At a Glance, 31 ország részvételével készült) ami szerint a svédek a finnekkel egy szinten a legjobbak között végeztek. Ezen kívül Ausztrália és Új-Zéland értek el kimagasló eredményeket.
Szerinte semmiféle krízis nincs az oktatásban, és a svéd oktatási rendszer továbbra is a legjobb a világon. Elismeri ugyan azt, hogy apró változtatásokra szükség van és azt is, hogy a svédek teljesítménye matematikából romlott egy kicsit az utóbbi években.
Úgy gondolja, hogy a mostani iskolarendszer kritizálása mögött politikai játszmák húzódnak meg, tényekkel nincs alátámasztva és teljesen téves diagnózist állítottak fel.


Marie Granlund - a szociáldemokraták szóvivője - szerint sincs krízis helyzet az oktatásban. A különbségek viszont az egyes iskolák és a tanulók teljesítménye között nő.
Ha ezt a kérdést nem veszik elég komolyan, lesznek diákok akik nem érik el a célt.
Csak részben ért azzal egyet, hogy Svédország teljesítménye a nemzetközi felmérésekben romlik. Az olvasás és írás felmérésekben továbbra is kimagaslóan jók a svédek, viszont javítani kell a matematika és a természet tudományok terén.
Az újságíró kérdésre, hogy milyen változtatásokra lenne szükség azt válaszolta, hogy csökkenteni kellene a osztályok létszámát és szorosabban kellene követni a tanulók fejlődését.
Ha bevezetik a több lépcsős osztályozási rendszert és a gyakoribb nemzeti felméréseket, ez biztosan hatástalan lesz és csak a tanulók közti egyenlőség megszűnéséhez fog vezetni.


 

1 megjegyzés:

  1. Na most rossz gombot nyomtam meg. Szóval az új könyv címe: Ingen tar skit i de lättkränktas land
    Olvasd majd!
    Most egyelöre ennyit. Szép vasárnapot!

    Melissa

    VálaszTörlés