2009. február 23., hétfő

900 panasz a betegellátással kapcsolatban

Valaki az egyik kommentben arról érdeklődőtt, hogy vajon a svéd betegek milyennek látják az ellátást. Ígértem, hogy keresek cikkeket, ami a ” nép hangját”reprezentálja.
Íme:


900 klagade på vården


ALLMÄNT/ÖREBRO Publicerad: 2009-02-20 07:41


900 beteg tett panaszt az egészségügyi ellátásra a bánásmód és a kezelés miatt előző évben, Örebro megyében.
Sok beteg érzi úgy, hogy csak küldözgetik körbe-körbe mint egy dobókockát, anélkül, hogy bárki komolyan venné őket.


Többen érezték úgy,hogy nem látták őket szívesen. Kioktatták őket, hogy rossz helyre mentek segítségért.
Ezt mutatja a Patientnämnden (betegjogi képviselet) összefoglalója a panaszokról.
Néhány bejelentő barátságtalan, fölényes, lekezelő bánásmód miatt tett panaszt.
Kényelmetlennek érezték azt is,hogy a személyzet a munkakörülményekre és megszorításokra panaszkodik.


Néhány bejelentés arról szól, hogy a személyzet nagyképű és kioktató attitűddel állt a betegekhez, ahelyett, hogy meghallgatta volna őket.
Vannak bejelentések a hiányzó empátia miatt és amiatt, hogy nagyon nehéz telefonon elérni az eü. intézményeket.


Néhányan azt kifogásolják, hogy telefonos tanácsadó túl gyorsan eldönti, hogy mi a baja a betegnek, anélkül, hogy egyáltalán meghallgatta volna.
Azt is nehezményezték, hogy az orvosok csakis az előzőleg kapott diagnózisra támaszkodnak, akkor is ha az arra adott kezelés eredménytelen volt.


Néhány panaszra úgy reagáltak az illetékesek, hogy a betegeket rosszindulatúnak nevezték vagy a körülményekre fogták.


Egy hiányzó beutalóról szóló panasznak köszönhetően felfedeztek egy számítógépes hibát, ami a rendelőintézetek és az USŐ (Egyetemi Kórház, Örebro) közötti információáramlást érintette.
Sok bejelentés érkezett amiatt, hogy a beutalók elvesztek, későn lettek elküldve, nem voltak egyértelműek, rossz helyre küldték őket, illetve nem erősítették meg a beérkezésüket.


A betegjogi képviselet megállapította, hogy néhány beteg nem került volna olyan súlyos állapotba, ha a diagnózist előbb felállították volna.
Az e-mailekre történő válaszadás hiányzó rutinját is panaszolta egy bejelentő.


Sokan hiányolták, hogy nem kaptak megfelelő információt a gyógyszerekről illetve nem kaptak megfelelő felvilágosítást műtét előtt.
Egy nőgyógyászaton megváltoztatták egy eljárás rutinját és emiatt égési sérüléseket szenvedett egy beteg, amikor a hasára melegítő palackot helyeztek. Annyi történt csak, hogy adtak neki fájdalomcsillapítót.


Problémaként hozták fel azt is, hogy nincs elég jeltolmács. A megyei vezetés válasza szerint nagyobb állami támogatást kaptak és így lehetőség lesz emelni a tolmács szolgáltatás óraszámát.


Megjegyzések részemről:
- Azt tudni kell, hogy a svédeknél, az a fajta direkt kommunikáció amihez mi vagyunk szokva, nem ismert. Talán ez a legnehezebb az elején. Soha nem tudhatod, hogy másik valójában mit gondol. Körbeír, jobbról, meg balról, de ki nem mondaná amit gondol.
Ha egy svéd azt mondja, hogy "hát ez nem egészen annyira jó”, akkor erre egy magyar minimum azt mondaná, hogy" ez nagyon szar."
Nekem ezek a panaszok is ilyen lágyan megfogalmazottaknak tűnnek, de azért a panasz az panasz.


- Beutaló kérdéskör.
Én továbbra is azt gondolom, hogy agyon van bonyolítva, rengeteg időt elvesz ez a fajta remiss hantering (beutaló kezelési rutin). Túl is van dimenzionálva.
Ha a beutalók időben el lettek küldve, időben megjön rá a megerősítés, majd a beteg vizsgálat után néha fél évvel később válasz is küldetik a beküldő orvosnak, akkor minden rendben van.
Hogy közte mit történik, mi nem történik, illetve mennyi idő alatt az nem érdekes. Simán lehet olyanokat elkövetni, mint amit a Szélmalomharc című írásomban leírtam.


Bevallom én is folyamatosan el vagyok maradva a beutalókkal. Néhány kivételtől eltekintve elküldöm időben, de a beutaló megerősítésekkel, meg a válaszokkal bizony adós vagyok.


Attól viszont sikítófrászt kapok, amikor ilyen felszólításokat kapok a rendelőintézetekből hogy:
Tisztelt kollega !
Átnéztük a számítógépes rendszerünket és azt találtuk, hogy a következő beutalókra nem kaptunk választ...és akkor jön egy felsorolás sokszor 2005-ig visszamenőleg. A beteg már rég nem jár a psychiátriára, már régen visszakavarodott az alapellátásba, kapja is azokat a gyógyszereket, amiket a psychiátria beállított neki, de sajnos a papírok nincsenek rendben. Kiköpte a számítógép, hogy hiányzik a válasz. Felhívják a figyelmemet a fennálló rendelkezésekre és kérik, hogy haladéktalanul pótoljam.
Mondja már meg valaki, minek? És bocsi, de 2005 óta miért nem tűnt fel, hogy nincs?
Nem is dolgoztam még akkor Svédországban. Nagy része a bérorvos időkből származik.
Tőlem meg elvárják, hogy nézzem át a beteg évekkel ezelőtti anyagát is írjak egy választ 2009-ben. Az egész klinika összes ilyen levélkéjét én kapom, mivel engem tettek meg cheföverläkarenak (oszt vez főorvos) még 2007-ben. Szerencsémre már nem vagyok az, csak egy „samordnare”, amolyan koordinátor féle. Köszönhetően a nagy megyei átszervezésnek, a klinikákon megszűntek az osztályvezetői posztok, egy megyei osztályvezető van csak. A felelősség kisebb rajtam és ez jó, de a feladataim száma nem csökkent. (adós vagyok még az átszervezéssel, de nagyon nagy falat, nehezen szánom rá magam.)


- Számítógépes rendszer.
Igen, az nagyon jó, hogy a rendelőintézetek és az USÖ között van adatáramlás. Ami persze zötyöghet is néha. Ez visztont nem vonatkozik a psychiátriára.
Nem fogjátok elhinni, de 2009-ben Örebro megyében a Psychiátrián nincs számítógépes beteg dokumentáció. (kórlap)
Van egy rendszer az IMX, amiben a beteg adatok, időpontok, bentfekvések, kényszer intézkedések vannak dokumentálva. Ebben a rendszerben történik a beteg időpont foglalása is Labor és RTG is ezen van fent. Hagyományos kórlap, ambulánslap rendszer azonban egyáltalán nincs.
Pontosabban Karlskogában van egy Biosis névre hallgató szörnyűség.
Kipróbálásra kapta a klinika évekkel ezelőtt. Ki is mondatott, hogy úgy szar ahogy van, így aztán nem is telepítették a megye többi psychiátriai klinikáján.
Mi még használjuk, de mivel senki nem akar már pénzt invesztálni bele, így nem is frissítik az adatállományát.
Recept írásra is ezt használjuk és a frissítések hiánya miatt bizony,sokszor jön vissza a beteg a patikából, hogy nem stimmel recept, mert ilyen kiszerelés már nincs forgalomban.
Szóval hiába van Svédországban „E-recept” (elektronikus recept), ami azonnal megjelenik az ország minden patikájában és nem kell hozzá papírt sem használni.) ha nincs számítógépes rendszerünk amivel csatlakozni lehetne a rendszerhez.
Dobtam egy hátast annak idején  amikor megtudtam, hogy kézihajtánnyal dokumentálnak a megye psychiátriáin és kézzel írogatják a recepteket.
De jön már az új rendszer, jön már! (jó néhány éve). 2006-ban amikor ide kerültem, már akkor azt mondták mindjárt itt lesz, türelem.
Aztán kiderült, hogy valaki kötött egy szerződést egy céggel a programra, amiről kiderült, hogy úgy...ahogy van. Nem kompatibilis a háziorvosi rendszerrel, se a laborral, sem a gyógyszertárakkal.
Fel akarták mondani a szerződést velük, de cég  persze nem akarta elveszteni a zsiros megrendelését. Na, addig variáltak, amíg maradt az eredeti cég, de bevállalták, hogy írnak hozzá kiegészítő programokat. (hu de ismerős a téma!)
Tudom kötözködős vagyok, de nem szeretem az öszvér megoldásokat. Vannak jól működő, bevált rendszerek, amit több megye is használ, ugyan miért nem lehetett azt megvenni?
Most van kipróbálás alatt az egyik klinikán a leendő programunk. Ha kérdezzük őket róla, csak csendben, amúgy svédesen hümmögnek. Nem túl bíztató!


- Ami viszont tényleg pozitívum és szerintem otthon nincs is ilyen (legalábbis én nem hallottam róla, bár szükség sincs rá akkora, mint itt a sok bevándorló miatt)az a megye működtetésében egy tolmács központ.
Nekem még nem volt még bajom velük, még mindig sikerült időben tolmácsot szerezni, pedig volt már néhány nagyon ritka nyelvet nyelvjárást beszélő betegem. (mandika pl.)
Jeltolmácsot igaz még nem kértem.
Ez is egy olyan része a svéd egészségügynek, amire nem vagyunk felkészülve. Sem a menekültek speciális problémáira, néha játszmázására, sem a tolmáccsal, telefontolmáccsal történő beteg kommunikációra.


Jeleztük már, hogy szükségünk lenne valamilyen képzésre ezügyben. Pozitivnak hangzó hümmögés volt a válasz.

5 megjegyzés:

  1. Hümmm, hümmm...
    Amint látom, a problémáid nagy része tényleg a számítógépes rendszer hiányából adódik. Ami itt nálunk (Kronoberg) remekül működik! De tényleg - recept egy gombnyomással, beutaló szintúgy. Én a gyerekpszichiátria kivételével mindent tudok olvasni - ez megfordítva a nem pszichiátrián dolgozó orvosokra nem vonatkozik. (A pszichiátriai anyag nem olvasható "bármely jöttment orvosnak".)
    Mondanám, hogy gyere ide, de mi éppen az eddigi 40 millió mellé még további 10 millió (SEK) megspórolására kaptunk felszólítást... :) Jönnek a további megszorítások. (Ismerős, nem?!)
    Ami a telefontolmácsra vonatkozik: ennél elképesztőbb helyzetet, minthogy én is és a beteg is a telefonra meredve beszéljünk... Akkor már jobb, ha nem működik a kihangosító, s kézből kézbe agyjuk a kagylót. (A személyesen jelenlévő tolmácsolásra szavazok! - ami persze drágább a telefonosnál...)

    VálaszTörlés
  2. Egy bérorvosokat közvetitó cég megkeresett. Többféle ajánlatuk volt, többek között Växjöbe is keresnek hosszabb távra bérorvost a psychiátriára. Heti(!)28 000 SEK.Szerződésebn garantálnak rendszeres továbbképzéseket, a mostaninál jobb nyugdijat.Nagyon gondolkodom rajra.Cigánykodni sem kellene, hogy egyszer itt, egyszer ott.
    Amúgy meg ennyit a sporolásról.
    múltkor láttam egy kimutatást a költségekről.
    2 bérorovos = 5 szakorvos

    VálaszTörlés
  3. Nos, most jöhetnek a fastanställd szakorvosok - a berorvoskonak itt (7-böl ötnek) utilaput kötöttek a laba ala...
    Tehat igazan megkezdtek a sporolast a politikusok. :)
    Csak azt nem tudom, helyettuk ki jön ide dolgozni?
    Az izgalom kezd a tetöfokara hagni!

    VálaszTörlés
  4. Jó az ötlet, de hova gondoltad kirakni? Mindeki a sajät blogjara valahova oldalt( bär nekem mär nemigen van helyem) vagy a közös oldalunkra gondoltad? Bär rakhatjuk ide is oda is.

    VálaszTörlés
  5. Dehogyisnem! A lelkes olvasoközönseg egyik tagjanak fantaziajat - szemelyemben - igenis megmozditotta...
    Csak meg nem tudom, mennyire akarok nyilvanossagot kapni :)
    Az maris jobban hangzik, hogy csak egy hivatkozasi link.

    VálaszTörlés