2008. július 12., szombat

LPT ( x.) - megint főleg psychiatereknek

Abba akartam hagyni a kényszerkezeléssel kapcsolatos írásokat, de pechetekre megint belefutottam valamibe.


Nem olyan ismert  a dolog, ezért talán nem haszontalan ha leírom.


2006 július elsején lépett hatályba egy rendelkezés arról, hogy az LPT (kényszerkezelés) alatt álló betegnek az osztályvezető főorvos megvonhatja a jogát az elektronikus kommunikációra alkalmas eszközök (pl. mobiltelefon) használatától, indokolt esetben (20a § enligt LPT) és ellenőrizheti, hogy a páciens betartja-e, egy másik paragrafus alapján (22a§ enligt LPT).

Ilyen határozatot csak abban az esetben lehet hozni hogyha ez a kezelés illetve rehabilitáció szempontjából elengedhetetlenül szükséges vagy annak elkerülésére, hogy másoknak sérülést okozzon vele. Ez a határozat max. 2 hónapra szólhat.
A betegnek joga van a Bírósághoz (Länsrätten) fellebezni a határozat ellen.
Az osztályvezető főorvos (CHÖL) feladata folyamatosan kontrollálni a beteg állapotát és ha az indokok már nem állnak fent, akkor fel kell oldalni a tilalmat. Két hónap után újabb döntésre van lehetőség.
Ha szükséges a személyzet megmotozhatja a beteget.
Ezt a határozatot is természetesen jelenteni kell a megfelelő formanyomtatványon a Socialstyrelsennek. (http://www.sos.se/sosfs/2008_5/SoSB%2044530.pdf itt található meg a nyomtatvány, nekem elég sokáig tartott mire megtaláltam, érdemes esetleg kinyomtatni  legalább egy mintapéldányt.)
Mivel az illetékesek a kormányban úgy gondolták, evvel kapcsoaltban nemigazán jól mennek a dolgok, megbízták a Socialstyrelsent, hogy csináljanak egy felmérést az evvel kapcsolatos szokásokról. Megtisztelő feladatként én is kaptam, mint CHÖL egy ilyen  sokoldalas kérdőivet, hogy mi hogy szoktuk ezt az osztályon.


Imádom az ilyen feldatokat. Mondhatnám úgyis f...m vagyis fogalmam sem volt róla. Na, de azért kitöltöttem valahogy és visszaküldtem. Jutalmul most megkaptam a vizsgálat eredményét csekély 66 oldal. Ha unatkoznék esténként legyen mit olvasnom.


Néhány adat:


- A SOS 131 ilyen korlátozó döntést regisztrált (87 beteg) a törvény hatályba lépése (2006 július 1.) és 2007 december 31. között. (Akkor már itt dolgoztam, de én ugyan nem hallottam erről akkor semmit)
- Ebből a 87 betegből 34 állt LPT alatt és 53 LRV alatt. (tudom, tudom LRV-ről még nem tettem említést - ez a Lagen om Rättpsyk. vård, igazságügyi elmeorvosi kényszerkezelés).
- A legtöbbet felhozott indok a korlátozásra, a zaklatás megakadályozása, illetve a drog bejuttatásának a megelőzése volt.
- Sok helyről jött olyan válasz, hogy a házirend eleve tartalmaz evvel kapcsolatos korlátozásokat, illetve, hogy a házirendre hivatkozva, elzárják a betegek mobiltelefonját.


Ezt avval indokolják, hogy:
- zavarhatja az orvosi műszerek működését
- zavarja a beszélgetés a szobatársat
- és egy igen nyomós érv, hogy manapság majdnem minden telefonban van kamera. Én eddig erre nem is gondoltam idáig, de tényleg elég ciki, ha a másik betegről felvételeket készítenek, netán felrakják a netre.


Már el is felejtetettem ezt a felmérést, amikor kénytelen voltam egy ilyen rendelkezést hozni.
A kedves beteg (LPT-s) egész nap alszik, majd éjszakánként avval szórakozik, hogy hívogatja a gyerekeit, (2 még kiskorú) és folyamtosan öngyilkossággal fenyegetőzik.  Először csak megkértük, hogy este 10-kor adja le a telefonját, de nem működött. Ekkor született a döntés, hogy az osztályon először hivatalos útra tereljük a dolgot. Következett a  kutakodás jogszabálygyűjteményben, nyomtatvány keresés, faxolás a SOS-nak. Persze a beteg fellebezett. Tegnap volt a tárgyalás. Amilyen peches vagyok nem találtak szakértőt. (ez nem is kötelező)
Bíró, jegyző, 3 népi ülnök, a beteg és az ügyvéd én meg a hosszú asztal végén egyedül, szorongva. Imádtam.
A beteg hazudott, mint a vízfolyás, próbálta meghatni a népi ülnököket, hogy az anyai szív, meg kell, hogy hallja a gyerekei hangját stb. Az ülnökök, meg persze kötözködtek.
A hab a tortán az volt, hogy az ügyvéd Skånska-t beszélt. Ez egy olyan dialektus, amit  talán a legnehezebb megérteni. Időnként a TV-ben erősen skåne-i dialektust beszélő riportalanyok estén kiírják svédül a svédeknek, hogy éppen mit mond.
Szeretem ezt a bírót, nekem adott igazat. Igaz a beteg utána dühében szétverte az osztályt.


1 megjegyzés: