2008. február 4., hétfő

Vårdgaranti - avagy a várólisták csökkentésének illúziója

Vårdgaranti - lefordítani egy szóval nemigen lehet, olyasmit jelent, hogy garancia az egészségügyi ellátásba bekerülésre. A célja pedig a várólisták csökkentése. Mert hogy az is van ám itt, sőt. Egy magyar beteg rámálmaiban nem tud olyan hosszú várólistákat  álmodni mint ami itt van  (tudom megkezdödött a hozzászoktató training otthon is).


Szóval ez a valami szabályozza, hogy  mennyi idő alatt kell időpontot kapni a különböző ellátási szinteken. Ha  a saját megyéjében  a kedves beteg deklaráltan nem tud kapni ezen határon belül  időpontot, akkor joga van Svédország bármelyik megyéjébe menni, ahol hamarabb  ellátják. Ebben az esteben a lakhely  szerinti illetékes megyének kell minden költséget állnia. Fizet a másik egészségügyi intézménynek (horribilis összegeket) és fizeti a beteg minden egyéb felmerülő költségét, pl utazás.

Nézzük a részleteket!

Vårdcentral  (rendelő, alapellátás) : még aznap kontaktba kell kerülni, ez legtöbbször nővért jelent, telefonon.  Sok nagyon okos jótanácsot kaphat az ember, pl. adjál a gyereknek lázcsillapítot, ha lázas. Az orvos elé max. 7 nap alatt kell eljutni.

Szakorvosi beutalóval 3 hónap alatt kell időpontot kapni. Kivétel ha súlyos az eset és  későn megkezdett kezelés a betegség rosszabbodását okozhatja - akkor 1 hónap.

A vizsgálatot / megítélést követően a kezelést a megfelelő szakmai prioritások szerint max. 3 hónapon belül meg kell kezdeni.

Szóval ez a cél amit szeretnének elérni, de sajna nem mindig sikerül. Többek között ezért kell nekik sok jó orvos külföldről.

Szóval miért is az a nagy morgás odahaza?

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése