2008. február 27., szerda

Gyógyszerár támogatás

Eltérő az otthonitól, tisztább és áttekinthetőbb. Nem az egyes gyógyszerekre és betegségcsoportokra adnak különböző mértékű támogatást, hanem a vásárló, a beteg kapja.
Egy parlamenti határozat alapján egy éves periodus alatt max. 1800 Kr-t fizethet egy beteg gyógyszerekre és bizonyos egyéb támogatott termékekre.
Mindenki aki Svédországban lakik jogosult a támogatásra, viszont csak a Svédországban írt receptekre vonatkozik.

Egy támogatási év, az első vásárlástól számítódik. Egy év után újra indul a számolás.
Egy családba tartozó összes 18 év alatti gyerek egybe számolodik.
A támogatás mértéke az előző vásárlások költségétől függ. Minél többet fizettél előzőleg gyógyszerért annál kisebb az önrész.
Ha elérted a kifizettet 1800 Kr-t (ez 4300 Kr valós költségnek felel meg), akkor kapsz egy frikortot, ami azt jelenti, hogy abban az éves periodusban többször nem kell fizetni.
A következő táblázatból ez világosabban látszik.
 

Rabattrappan





















 

(Bal oldali oszlop a valós gyógyszerköltség, jobb oldali oszlop a beteg által kifizetett összegek)

Mivel 900 Kr-ig a betegek teljes árat fizetnek és van akinek ez megterhelő, van lehetőség részletfizetésre. A max. hitel természetesen 1800 Kr, amit havi 150 Kr-val kell fisszafizetni. Minden patikában található a kérelemhez nyomtatvány, amit kitöltve helyben kell leadni.
 
Ez a rendszer azért is jó, mert kizárja a gyógyszergyárak támogatásért folytatott lobbizását.
Az is igaz, hiába nézem meg egy gyógyszer árát, sosem tudom, hogy éppen mennyit fogok fizetni. Attól is függ, hogy akkor éppen mennyit vásárolok lehet, hogy éppen akkor lépek át egy határt. Volt olyan is, hogy saját részre írtam fel valamilyen gyógyszert  aminek az árával közelítettem egy határhoz, de nem értem el. A gyógyszerész szólt, hogy ha egy másik gyár ugyanazon termékét adja nekem, ami x Kr-al drágább, akkor éppen átlépem a határt és összességében sokkal kevesebbet fogok fizetni, mert megnő a támogatás mértéke. Hát itt ilyen is van.

1 megjegyzés:

  1. Szia Ildi! Hat ezt a lepcsos rendszert nem is tudtam, bar tenyleg kicsit furcsa volt, h mintha nem mindig ugyanannyiba kerulnenek a gyogyszereim. Igazabol azonban sosem szamoltam ki, h pontosan mennyi, mert sokkal dargabbnak talaltam mint otthon, igy inkabb arra torekedtem, h gyorsan elerjem az 1800kr-t:-) Na ez egy komplikalt terhesseggel 3,5 honap alatt sikerult is! Tehat most elvezem a frikort elonyeit meg tovabbi 11,5 honapig! Lehet, h ki kene szamolnom, h ugyanez a gyogyszermennyiseg mennyibe kerult volna otthon, erdekes lenne osszehasonlitani, de az biztos, h mivel a dragabbakat tovabb is kell hasznalnom, a fennmarado 11,5 honap alatt sokkal tobbe kerulnenek otthon, mint itt a fix 1800 kr. Szoval draga gyogyszereknel szerintem nagyon jo ez a rendszer. Annak szivas csak, aki nem eri el a hatart. Ja, es mar a vizitdijban is elertem a hatart es frikortom van, ami pedig ugye 800 kr:-)Persze azt hozzatennem, h egy bonyolult immunkezelesre meg Magyarorszagra jartunk mert ez itt Svedorszagban nincs(!!!!!!), illetve nem elismert kezeles-tehat igy a Försäkringskassan sem tamogatja-ez pedig 2 alkalommal repulojegy es paraval egyutt alaklmankent kb 200 ezer Ft-ot jelentett. es orulhetunk, h eleg volt 2 kezeles. Ja es a kontrollvizsgalat sincs itt Svedo-ban, szoval ezert meg alkalmankent (3x)kb 60 ezer Ft-ert kuldtunk vert haza Mo-ra. Szoval gondolhatjatok mi volt a velemenyem errol a sved rendszerrol mikor mindezzel szembesultem... na de ez mar mas tema, majd egyszer irok a blogunkba errol is! Trixi

    VálaszTörlés