2009. október 2., péntek

Követelmény nélkül elvesztik a diákok a motivációjukat

Olvasói levél
Dagens Nyheter  09.09.28.


A  Skolverket (oktatásiügyi hivatal) valószínűleg rekorder  a politikai korrektségben, amikor az iskolák romló színvonalát a szegregáció terjedésével magyarázza.
A szegény tanárokon  pedig számonkérik a hiányzó támogatást. Olyan nehéz  lenne   beismerni az igazat mégha  ha ez  saját maguk kritikája is?
Helyettesitő tanárként  10 év alatt számos iskolában megfordultam. Ezek után úgy gondolom tudom mit beszélek.
A diákok semmiféle erőfeszítést nem tesznek.Az iskolát csak találka helynek tekintik ahol haverkodni lehet.

Az oktatási törvény pedig valószínűleg a legkontraproduktívabb dokumentum amit egy modernkori kormány valaha  is kiadott a kezéből. Azzal, hogy mindent ami büntetést és a jutalmazást jelent eltörölt ,kiírtotta a motivátiót is.
Csak az iskolával szemben támasztanak követelményeket, a diákokkal szemben soha. A tanulókat mindenképpen továbbengedik a következő osztályba függetlenül attól, hogy elérték-e szükséges tudásszintet vagy nem.


Az iskola  felelőssége nem csak addig tart, hogy a diákok elérjék a minimális megkivánt szintet és továbbmenjenek.
Az iskolák azért akarják  mindenképpen  megtartani  a diákokat hogy megkapják azt a 60000 SEK támogatást   amit a kommuntól kapnak  diákonként.
A diákot ügyfélnek tekinti és mint ismeretes az ügyfélnek mindig igaza van. MVG -t
(Kiválóan megfelelt) akarok mert megérdemlem" - egy ilyen kérés egy diáktól gazdasági jelentőséggel bír.


Nem csupán a képzettség sokkal rosszabb annál amit a statisztikák mutatnak. A diszciplina, a tekintély és a környezet egész Európában talán a legrosszabb.
Beszéljenek a helyetesítő tanárokkal akik nincsenek rákényszerítve a politikai iránti lojalitásra, kérdezzék meg a takarító személyzetet tanuként.
Az hogy tulajdonképpen mégis léteznek jó iskolák  köszönhető a társadalmi viszonyoknak és azon diákok igényeinek akik belátják, hogy az  iskola után egész más követelmény rendszer jön  és csak az fog  előbbre jutni aki jól teljesít.


Hogy lehetne a problémát megoldani? Egyáltalán nem nehéz. A diákok megoldják maguktól csak rá kell venni őket a tanulásra. Nem hülyék, de szükség van erőfeszítésre és motivációra. Aki nem tanul magától, avval  éreztetni kell a követelményeket. Aki nem teljesíti a szükséges szintet az ismételje meg az évet. Ez kétségtelenül költség a társadalomnak, de mindenképpen szükséges a mostani trend megfordításához.


Az iskolának fel kell készítenie a diákokat a valóságos életre ami az iskola után várja őket.  Be kell vezetni a legjobb eredményt elérők jutalmazását is a nem tanulók büntetése  (ez egy tiltott szó) mellett.
Csak meg  kell nyomni a  start gombot és a diákok látni fogják maguktól  hogyan nő  a tudásuk, tanárok és az iskola respektje  pedig  ezáltal visszaáll.
Valószínűleg szükség lesz a jelenlegi vezetés teljes cseréjére a Skolverketnél.


Jan Dahlstedt

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése