Amíg Ildikó távol van, suttyomban tele irkálom a blogját, hihi.
Pár gondolatot leírok, hátha hasznát veszi valaki aki ezután indul Norvégiába lakóautóval.
Érdemes a kiszemelt "áldozatot" még azelőtt megnézni esetleg kipróbálni mielőtt az ember végleg átvenné és útra kerekedik vele. Miért? Mert kiderülhet, hogy a lakóautó amiben 6 ember tud aludni, csak 4 (!) biztonsági övet tartalmaz és/vagy kényelmetlen a kicsiknek, vagy idejében észrevehetjük, hogy a gumik állapota nem megfelelő, de arra is fény derülhet, hogy a monstrum meghajtásához hiányzik az erő (pici motor etc).
Különben meglepődhetünk amikor egy nagyobbacska emelkedőn buzgón váltogatni kell lejjebb és lejjebb. (nem találtam jó minőségű képet róla, de gyakori a 10%-os lejtő ill. láttunk 17%-t is...)
Érdemes ezeket a jelzéseket is figyelni, mivel olyan pihenő helyet jelöl ahol értékes információkat nyerhetünk a pihenő helyekről esetleges látnivalókról, benzinkutakról...
vagy...
...arról, hogy az utolsó 50 km óta elhagyott űrítésre alkalmas helyen után következő 2-300 kilométeren 1 db van azt is bezárták...
Egyébként az ürítés nem tréfa, érdemes odafigyelni, hogy ahol lehet üríteni/cserélni kell a vizet főleg ha hozzánk hasonló létszámú család utazik, mert a 80 liter víz gyorsan elfogy és meg is tölti a szennyvíztartályt. Az útunk során egyébként az utolsó 200 kilométert (norvég területen) leszámítva rendszeresen tudtunk leengedni/feltölteni. A mellékhelyiséghez ajánlatos valami varázsszert venni, általában kék vagy zöld színben azzal áthidalhatók az esetleges kellemetlen élmények.
Érdemes arra is figyelni, hogy a benzinkúton melyik töltő csonkot veszi magához az ember mert ha a kamionét akkor nagyon vigyázva kell tankolni mert gyorsan megtelik/visszafolyik.
Ha ilyesmit lát az ember, nagyon figyelni kell és guvasztani a szemét, mert a norvégok "előzékenyen" NEM festik fel a "fekvő rendőröket" és nagy huppanás lehet a vége ami még bajt is okozhat ha például hátul biciklit/egyebet cipel a monstrum. Városonként/területenként változó, de többnyire nem festik fel láthatóan. Egyébként az utak minősége jobb svédországban mint ott.
A norvégok (szerintem) kedvenc táblái...amiből tudhatod, hogy fizetni fogsz...lehet kártyával és kp-val is fizetni, nem volt probléma sosem belőle és egy alkalommal elromlott a berendezés és nem kellett fizetni sem. Amint azt korábban említettem a GPS arra is jó, hogy az ilyen barátságtalan táblákat is elkerüljük. Figyelem a TMC képes GPS készülékünkkel norvégiában nem fogunk villogni, ugyanis TMC, mint szolgáltatás nincs. (Ebben hasonlítanak a magyarországi helyzetre, bár otthon elindult valami)
Ha már fizetés, norvégiában elvileg nem szabad akárhol kempingezni, sok parkolóban, udvarias hangvételű táblákon olvasható, hogy 4-6 órát nyugodtan pihenhetsz, de ennél hosszabb idejű tartózkodáshoz keresd fel a legközelebbi kempinget. Ez persze nincsen a kőbe vésve, de nem árt tudni.
Nem viccelnek...
Végül egy kép a megtett útról. Érdekességképpen írom, hogy az útvonalat a GPS-el megterveztük, majd elmentettük és egy ügyes kis programmal átkonvertáltuk a Google Earth által is használt KML formátumra és így született a lentebbi kép. Akinek van iphoneja (hehe, nekem van) és/vagy gps trackere az még pontosabban rögzítheti az útvonalát.
Hát ennek én nem biztos, hogy neki mernék vágni...
VálaszTörlésErrol jut eszembe, altalaban a berlesben benne van X ezer km ut is, annak "lejarta" utan kulon egyseget kell fizetni / km.
VálaszTörlésA futes/melegvizhez es a huteshez is szukseges gaz palackok is benne vannak a berleti dijban!