2009. november 3., kedd

Finnország 3.


Made with Slideshow Embed Tool


 


A cím megtévesztő, mert még mindig Svédország. A nagy vízesés után a sarkkör meghódítása várt ránk. Sok autóval nem találkoztunk így nem kellett nyomulni, hogy elsők legyünk.
Nem keltünk korán, mégis mindenki elég álmos volt, így hát megörültünk egy útszéli kis kávézónak, ahol csak kávét nem lehetett kapni. Azt mondta a tulaj korán van még (de. 11), nem üzemelte be a kávéfőzőt. Voltak viszont eladásra szánt csecsebecsék, állatszőrök és volt igazi állat is a gyerekek nagy örömére.
A sarkkörnél tulajdonképpen nem sok látnivaló volt, de azért mégis megható érzés a sarkkörön állni. Szokásos fotózás, majd bementünk az itt található vendéglátó ipari egységbe kávézni.
Itt azért nem tudtuk kikerülni, hogy gyerekeknek ne vásároljunk ezt-azt.
A vízparton volt egy nagy üres jurta, oda azért bemásztunk, csak hogy elmondhassuk ilyenben is voltunk. Az esőtől úgy tűnt megszabadultunk, itt-ott még a nap is kisütött.


Jokkmokk volt a következű állomás. Ez a 3000 lakosú kisváros, vagyis falu telente februárban szokott benépesülni, ugyanis minden februárban vásár van, ami híres egész Skandináviában. 2005-ben ünnepelte a jokkmokki vásár a 400 éves születésnapját. Ilyenkor cserélnek gazdát a rénszarvasok is, amit errefelé haszonállatnak tartanak, de szabadon is elég sok kószál belőlük az utakon. Jokkmokk a svéd számik központja is. A számi múzeum igen gazdag anyaggal rendelkezik, alig győztünk mindent megnézni. Ajánlom mindenki figyelmébe aki erre jár.
Sajnos a templom már bezárt mire a múzeumból kikeveredtünk, így csak kívülről csodálhattuk meg.
Egy áruházban feltöltöttük kicsit a készleteinket és még mindig Svédországban tovább északnak.


Gällivare felé haladva hatalmas vízi erőműveket láttunk amelyek Svédország áramtermelésének jelentős hányadát adják.
Gällivare vasúti csomópont is, itt találkozik a Kristinehamntól idáig húzódó Inlandsbanan (1288 km) és a Luleåt a norvégiai Narvik kikötöjével összekötö Malmbanan. A terület vasércben is igen gazdag, hatalmas bánya& is található a városban. Narvik és az idevezető vasút vonal jelentőségét az adja, hogy a Golf áramlat miatt a narviki kikötő nem fagy be, télen is hajózható.
A városban nem álltunk meg, későre járt, haladtunk tovább aznapi úticélunk az utolsó svéd város Pajala felé. Alvás a szokásos módon egy parkolóban. Nem kellett altató senkinek.
Az utolsó képek éjfél körül készültek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése