Következzen a leírás a járóbetegrészlegről, ami itt a psychiátria lelke.
Írtam már, hogy sokkal kevesebb bentfekvéssel oldják meg a betegellátást mint otthon. Köszönhető ez a fejlett a szociális hálónak amit, mint tudjuk, gyakran indokolatlanul jól ki is használnak. Azért nagy segítség, hogy van, nem a semmibe írjuk ki a beteget az osztályról. Az utánkövetésben a járóbeteg részleg is kiveszi a részét. Azért inkább az elején kezdem.
Amint már írtam a részlegvezetőn kívűl, aki nővér, dolgozik 3,5 orvos, 6 psychologus, 3 kurátor, 4 munkaterapeuta, 4 nővér, 1 gyógytornász. Itt működik az adminisztratív egység is.
Olyan rendelés, mint otthon az nincs. Értem ez alatt, hogy nincs olyan, hogy egy rendelőben dolgozik az orvos, egy gépíróval, és/vagy egy asszisztenssel.
Mindenkinek van egy saját szobája, ahol egyedül van a beteggel. Nővér, kurátor, orvos mindenki. Ez eléggé lelassítja azért a dolgokat. Néha nagyon egymás mellett(el)dolgozunk. Egy beteg sokszor 3-4 helyre is jár, nehéz néha összehangolni a kezeléseket. Egy beteg 1 óra. El is várja a beteg, hogy ennyit beszélgess vele, hiszen egy szakorvosi vizitért kifizet 250 Kr-t. Néha azért próbálunk rövidíteni rajta, hogy maradjon idő az adminisztrációra is, de ez nem mindig sikerül. Szóval orvosi részről úgy 90 percet lehet számolni egy betegre a diktálással és egyéb adminisztratív teendőkkel együtt.
A betegek előjegyzett időre jönnek.
Januártól fogadunk csak akut beteget is. Addig a nap minden szakában Örebróba kellett utazniuk a Jourmottagningra (ügyeletre). Január 1-től Karlskoga, Lindesberg és Hallsberg is fogad 8-16 h között akut beteget. Hétvégén és 16 h után továbbra is Örebro aktuális.
Minden orvosnak van egy akut napja, amikor nincsenek előjegyzett betegei. Ilyenkor lehet kicsit behozni az elmaradt diktálásokat és egyebeket, ha nyugis a nap (nem szokott). Az akutos orvos jár a kórházban körbe konzíliumba is ,illetve megy ki a beteg otthonába,ha erre van szükség. Az akutos orvos nézi át minden nap a befutó beutalókat is és dönti el, hogy kell–e akutan intézkedni, vagy várhat a csütörtöki megbeszélésig.
Minden nap (ez eddig is volt) van egy akutos nővér, aki telefonon fogadja a kérdéseket, illetve tanácsokat ad. Tartja a kapcsolatot az akutos orvossal. Minden egyes telefonhívás, természetesen, pontosan le van adminisztrálva.
Egy nővér a gyógyszerosztóba van beosztva, ő foglalkozik azokkal a betegekkel, akiknek innen osztjuk a gyógyszert. Kinek hetente, kinek kéthetente, vagy ha kell sűrűbben. Ő adja be a depo injectiokat is. Itt történik az ADHD-s, centrálstimulánst szedő betegek kezdeti vérnyomás, pulzus, súly egyéb kontrollja is. Itt osztják ki például az disulfiramot is az alkoholfüggő betegknek (itt is).
Minden orvos reggel megkapja a fakkjába a listát, hogy kik vannak aznapra berendelve hozzá. A orvos az , aki kimegy a beteg elé a vároterembe, majd bekíséri a szobájába.
Minden csütörtökön van a nagy heti megbeszélés. Ilyenkor mindenki ott ül a konferenciateremben.
(minden foglalkozási csoport jelen van.) Az első részében a befutott beutalók megbeszélése történik. A beutaló itt minden szükséges információt tartalmaz a betegről, általában úgy egy gépelt oldal. (Nem az a „kérembetegellátásátpanaszaialapján” tipusú beutaló). Meghányják-vitatják mire is van szüksége tulajdonképpen a betegnek. Orvos kell neki, vagy psychologus, esetleg kezdhet egy nővérnél, vagy egy kuratornál. Megítélik mennyire sürgős a dolog. A psychologusoknál a sürgősebb esetek kerülnek a 3 hónapos várólistára. Olyan is van, hogy visszairányítják a körzeti orvoshoz, szakmai tanáccsal ellátva.
(Svédorszgában csak a komplikáltabb vagy terapia rezisztens esetek kerülnek szakorvoshoz, egyébként az alapellátás dolga, de nem vonatkozik ez a pl. psychosisokra). Az adminiszrátor aki bent ül, gondosan dokumentál minden döntést. Amikor szétosztódtak a beutalók, az egyes foglalkozási csoportok között, akkor a megfelelő csoport várólistájára teszik. Ezután ülünk össze pl. mi orvosok és osztjuk el egymás között a betegeket. Keresünk a betegeknek egy alkalmas időpontot, majd ezt beadminisztráljuk,(mindenki saját magának a számítógépbe), kinyomtatjuk a beteg behívóját (ami egyben buszjegy is), beborítékoljuk és betesszük a kimenő postába. Morogtunk kicsit emiatt, de azért megvan az az előnye is, hogy magunknak osztjuk be a betegeket, nem csak kapod a listát x számú beteggel, reggelente. Ha beteg nem jött akkor, azt is adminisztrálni kell . Ha nem mondta le időben az időpontját , akkor megy neki a számla a vizitdíjról.
A megbeszélés 2. felében a folyamatban levő ügyek kerülnek terítékre. Pl. ha én találkoztam egy beteggel és úgy véleményeztem, hogy szüksége van valami támogató beszélgető kontaktusra pl. egy nővérnél, akkor a következő a menet. Írok egy beutalót a nővércsoportnak, amit következő hét csütörtökjén a csoport megvitat és ha indokoltnak találtatik, akkor felkerül a nővérek várólistájára. (A nővérek egy részének alapfokú kognitiv th-s képesítése van) És ez oda-vissza így működik, minden foglalkozási kategória között.
Mindezek mellett, folyamatosan tele van a fakkunk recept és TP hosszabbítási igényekkel. A beteg betelefonál a recepcióra, vagy az akut nővérnek, bemondja a rendelést, ami nálunk landol. Természetesen a kiküldött receptek is adminisztrálva vannak és fizetni kell érte. És akkor még nem beszéltem a kórrajzkivonatokról, amit a Biztositó szokott kérni. Bizony sokszor este diktálunk otthon, ami persze teljesen szabálytalan.
A beteg nem kap semmiféle dokumentációt a kezébe. Ha kéri, mert ehhez joga van, akkor egy orvos átnézi, rámondja az áment, majd a beteg kifizeti a díját a másolásnak és már viheti is.. A beutaló orvosnak viszont minden esetben írásban kell válaszolnunk.
Írtam már, hogy sokkal kevesebb bentfekvéssel oldják meg a betegellátást mint otthon. Köszönhető ez a fejlett a szociális hálónak amit, mint tudjuk, gyakran indokolatlanul jól ki is használnak. Azért nagy segítség, hogy van, nem a semmibe írjuk ki a beteget az osztályról. Az utánkövetésben a járóbeteg részleg is kiveszi a részét. Azért inkább az elején kezdem.
Amint már írtam a részlegvezetőn kívűl, aki nővér, dolgozik 3,5 orvos, 6 psychologus, 3 kurátor, 4 munkaterapeuta, 4 nővér, 1 gyógytornász. Itt működik az adminisztratív egység is.
Olyan rendelés, mint otthon az nincs. Értem ez alatt, hogy nincs olyan, hogy egy rendelőben dolgozik az orvos, egy gépíróval, és/vagy egy asszisztenssel.
Mindenkinek van egy saját szobája, ahol egyedül van a beteggel. Nővér, kurátor, orvos mindenki. Ez eléggé lelassítja azért a dolgokat. Néha nagyon egymás mellett(el)dolgozunk. Egy beteg sokszor 3-4 helyre is jár, nehéz néha összehangolni a kezeléseket. Egy beteg 1 óra. El is várja a beteg, hogy ennyit beszélgess vele, hiszen egy szakorvosi vizitért kifizet 250 Kr-t. Néha azért próbálunk rövidíteni rajta, hogy maradjon idő az adminisztrációra is, de ez nem mindig sikerül. Szóval orvosi részről úgy 90 percet lehet számolni egy betegre a diktálással és egyéb adminisztratív teendőkkel együtt.
A betegek előjegyzett időre jönnek.
Januártól fogadunk csak akut beteget is. Addig a nap minden szakában Örebróba kellett utazniuk a Jourmottagningra (ügyeletre). Január 1-től Karlskoga, Lindesberg és Hallsberg is fogad 8-16 h között akut beteget. Hétvégén és 16 h után továbbra is Örebro aktuális.
Minden orvosnak van egy akut napja, amikor nincsenek előjegyzett betegei. Ilyenkor lehet kicsit behozni az elmaradt diktálásokat és egyebeket, ha nyugis a nap (nem szokott). Az akutos orvos jár a kórházban körbe konzíliumba is ,illetve megy ki a beteg otthonába,ha erre van szükség. Az akutos orvos nézi át minden nap a befutó beutalókat is és dönti el, hogy kell–e akutan intézkedni, vagy várhat a csütörtöki megbeszélésig.
Minden nap (ez eddig is volt) van egy akutos nővér, aki telefonon fogadja a kérdéseket, illetve tanácsokat ad. Tartja a kapcsolatot az akutos orvossal. Minden egyes telefonhívás, természetesen, pontosan le van adminisztrálva.
Egy nővér a gyógyszerosztóba van beosztva, ő foglalkozik azokkal a betegekkel, akiknek innen osztjuk a gyógyszert. Kinek hetente, kinek kéthetente, vagy ha kell sűrűbben. Ő adja be a depo injectiokat is. Itt történik az ADHD-s, centrálstimulánst szedő betegek kezdeti vérnyomás, pulzus, súly egyéb kontrollja is. Itt osztják ki például az disulfiramot is az alkoholfüggő betegknek (itt is).
Minden orvos reggel megkapja a fakkjába a listát, hogy kik vannak aznapra berendelve hozzá. A orvos az , aki kimegy a beteg elé a vároterembe, majd bekíséri a szobájába.
Minden csütörtökön van a nagy heti megbeszélés. Ilyenkor mindenki ott ül a konferenciateremben.
(minden foglalkozási csoport jelen van.) Az első részében a befutott beutalók megbeszélése történik. A beutaló itt minden szükséges információt tartalmaz a betegről, általában úgy egy gépelt oldal. (Nem az a „kérembetegellátásátpanaszaialapján” tipusú beutaló). Meghányják-vitatják mire is van szüksége tulajdonképpen a betegnek. Orvos kell neki, vagy psychologus, esetleg kezdhet egy nővérnél, vagy egy kuratornál. Megítélik mennyire sürgős a dolog. A psychologusoknál a sürgősebb esetek kerülnek a 3 hónapos várólistára. Olyan is van, hogy visszairányítják a körzeti orvoshoz, szakmai tanáccsal ellátva.
(Svédorszgában csak a komplikáltabb vagy terapia rezisztens esetek kerülnek szakorvoshoz, egyébként az alapellátás dolga, de nem vonatkozik ez a pl. psychosisokra). Az adminiszrátor aki bent ül, gondosan dokumentál minden döntést. Amikor szétosztódtak a beutalók, az egyes foglalkozási csoportok között, akkor a megfelelő csoport várólistájára teszik. Ezután ülünk össze pl. mi orvosok és osztjuk el egymás között a betegeket. Keresünk a betegeknek egy alkalmas időpontot, majd ezt beadminisztráljuk,(mindenki saját magának a számítógépbe), kinyomtatjuk a beteg behívóját (ami egyben buszjegy is), beborítékoljuk és betesszük a kimenő postába. Morogtunk kicsit emiatt, de azért megvan az az előnye is, hogy magunknak osztjuk be a betegeket, nem csak kapod a listát x számú beteggel, reggelente. Ha beteg nem jött akkor, azt is adminisztrálni kell . Ha nem mondta le időben az időpontját , akkor megy neki a számla a vizitdíjról.
A megbeszélés 2. felében a folyamatban levő ügyek kerülnek terítékre. Pl. ha én találkoztam egy beteggel és úgy véleményeztem, hogy szüksége van valami támogató beszélgető kontaktusra pl. egy nővérnél, akkor a következő a menet. Írok egy beutalót a nővércsoportnak, amit következő hét csütörtökjén a csoport megvitat és ha indokoltnak találtatik, akkor felkerül a nővérek várólistájára. (A nővérek egy részének alapfokú kognitiv th-s képesítése van) És ez oda-vissza így működik, minden foglalkozási kategória között.
Mindezek mellett, folyamatosan tele van a fakkunk recept és TP hosszabbítási igényekkel. A beteg betelefonál a recepcióra, vagy az akut nővérnek, bemondja a rendelést, ami nálunk landol. Természetesen a kiküldött receptek is adminisztrálva vannak és fizetni kell érte. És akkor még nem beszéltem a kórrajzkivonatokról, amit a Biztositó szokott kérni. Bizony sokszor este diktálunk otthon, ami persze teljesen szabálytalan.
A beteg nem kap semmiféle dokumentációt a kezébe. Ha kéri, mert ehhez joga van, akkor egy orvos átnézi, rámondja az áment, majd a beteg kifizeti a díját a másolásnak és már viheti is.. A beutaló orvosnak viszont minden esetben írásban kell válaszolnunk.
Reggelente a napot egy megbeszéléssel kezdjük, ahol mindenki jelen van, egy titkárnő elmondja, hogy ki miért van aznap távol. Ezután az orvosok és a nővérek ülnek össze, megbeszélni az előző napról maradt ügyeket, illetve az aznapi feladatokat.Ezután jöhet a betegfogadás a következő möte-ig. Akárhogy is nézem a dolgot, a svéd szisztema szerint dolgozva mi is max 4 beteget tudunk fogadni naponta, de nem minden nap. 2005-ben egyébként Svédországban egy psychiáter 2.5 beteget látott naponta.( ez hivatalos adat)
Ha ezt átgondoljátok, akkor világossá válik, miért is ilyen hosszú itt a várólista.
Legközelebb összeszedem hányféle megbeszélés van egy héten ami fix és emelett mindig vannak hirtelen összerántott megbeszélések is. Azok a bizonyos sokat emlegetett MÖTE-k. Ha egy beteg nem tud jönni a megadott időben, vagy mi nem tudjuk fogadni valamiért, akor sajnos csak hónapokkal később van esélye egy új időpontra.
Ha valaki tud ennél bonyolultabb módot is a betegellátásra, az írja meg, a legközelebbi mötén feldobom meggondolásra. Szerintem vevők lesznek rá.
Ha ezt átgondoljátok, akkor világossá válik, miért is ilyen hosszú itt a várólista.
Legközelebb összeszedem hányféle megbeszélés van egy héten ami fix és emelett mindig vannak hirtelen összerántott megbeszélések is. Azok a bizonyos sokat emlegetett MÖTE-k. Ha egy beteg nem tud jönni a megadott időben, vagy mi nem tudjuk fogadni valamiért, akor sajnos csak hónapokkal később van esélye egy új időpontra.
Ha valaki tud ennél bonyolultabb módot is a betegellátásra, az írja meg, a legközelebbi mötén feldobom meggondolásra. Szerintem vevők lesznek rá.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése