Gábor fiunk lassan nagykorú lesz ezért Ildikó úgy döntött, hogy mi se maradhatunk ki a közúton ámokfutó tinédzsereket termelők sorából.
Mivel a magyar autóiskolás képzést legalább ismerjük, magyar nyelven azért továbbra is könnyebb, arról nem is beszélve hogy mennyivel olcsóbb, ezért Szegeden kezdte meg a "tanulmányait". Így legalább elsőkézből szereztünk infókat az aktuális vizsgáztatási nívó(tlanság)ról. Miután az elméleti vizsgákon és a tanpályán túljutott már, csak a forgalomban vezetés van hátra. Mivel mindenzt innen csinálja az iskolai szünetei alatt, kicsit széthúzódik az egész.
Mint tudjuk gyakorlat teszi a mestert ezért próbáltam valami legális lehetőséget találni arra, hogy felnőtt kíséretében gyakorolhasson kicsit.
"Természetesen" a svédeknek erre is van megoldásuk. Amúgy svédesen. Ez azt jelenti, hogy nem kötelező (nem túl sok kötelező dologgal lehet itt találkozni) hivatásos oktatóval vezetni, hanem megteheted ezt pl. egy családtaggal vagy bármilyen ismerőssel is.
Csakhogy ennek a személynek alkalmasnak kell(ene) lennie a tanításra. Na erre találták az ún. handledare utbildninget. Ahhoz hogy a kedves szülő a gyerekének átadhassa a gyakorlati tudását "képzésen" kell résztvenni, mindössze 500 SEK-ért (tanuló és a mentor együtt). Ez első hallásra komolynak tűnik, de átélve inkább zavarba ejtően unalmas. Tudom, mivel végigültem egy ilyen képzést. Mindent a gyerekért! A kb. 3 órás képzésen egy általános képet kaptunk. Inkább hasonlít egy terhes-tanácsadásra mintsem valódi képzésre. A tartalom nem hozhat újdonságot annak aki gyakorló vezető és valami megmaradt a fejében a KRESZ-ből, uram bocsá' odafigyel az aktuális változásokra.
Szórakoztató volt látni ahogy a képzést vezető ember véresen komolyan veszi a feladatát. Kis kitérő; természetesen az autós iskolákban is érvényesül az általános szabály, miszerint senkit nem érhet hátrány az esetleges handicap-ja miatt, természetesen van speciális oktatójuk pl. a dyslexiásoknak.
Ha mindezt sikerült túlélned, jöhet a papirok beszerzése. A Transportstyrelsenhez kell benyújtani a kérvényt a megfelelő nyomtatványon mellékelve az igazolást arról, hogy résztvettél ezen a nagyon komoly és nehéz képzésen. A tanulónak kell egy szemészeti vizsgálat és ki kell töltenie egy általános, egészségre vonatkozó kérdőívet.
Ezek alapján állítja ki a Transportstyrelsen az engedélyt a handledarenak és a tanulónak.(300 SEK.) Ezután már csak venni kell egy "övningskör" (tanulóvezető) táblát, kirakni az autóra és mehet a móka. Csak éljék túl a többiek is! Ha gyerek hülyeséget csinál max. ordíthatsz vagy félreránthatod a kormányt nem lévén a kocsiban extra fék és kuplung stb.
Az ügyintézés bonyolultabb, ha külföldi jogsija van az embernek. Ebben az esetben pl. nem működik az online formanyomtatvány igénylés, ami azt is jelenti, hogy telefonálni kell. Ezt csak kedden és csütörtökön 9 és 11 között lehet. Így állhatsz a kö-ben (sorban). Én 20 percet vártam, hogy ügyintézővel tudjak beszélni. Meg is tudtam, hogy ha külföldi (EU-s) jogisja van az embernek akkor annyival nehezebb az egész, hogy kell egy másolat a jogsiról ÉS egy igazolás otthonról hogy nincs bevonva a jogsi. Aki ismeri az otthoni bürökráciát az hajlamos itt feladni. Persze mi magyarok szeretünk könnyebben intézni mindent, így én is utánanéztem mit lehet tenni.
Szerencsére van lehetőség arra, hogy a magyar jogsit svédre cserélje az ember. Ennek több előnye is van: pl. a Transportstyrelsen hivatalból saját maga ellenőrzi a magyar jogsi érvényességét, online is lehet nyomtatványt igényelni. Az meg külön előny (már akinek) hogy nem kell 5 évenként orvoshoz rohangálni alkalmassági vizsgálatra (illetve nem kell "meggyőzni" a háziorvost, hogy márpedig alkalmas vagy). Itt ugyanis nincs ilyen. Ha kaptál egy jogsit az a tied. Ha sikerül kikerülni a lelkiismeretes orvosokat, akkor akármeddig és akármilyen állapotban is vezethetsz. Hátránya, hogy a magyar jogsit, eredetiben kell beküldeni és befizetni 600 SEK-t. Akit gyengéd szálak fűznek a magyar jogsijához annak ez módszer nem ajánlott. Ezután viszont már egyszerűbb lesz mindenféle ügyintézés. Az enyémet most intézem, ha lezajlott minden akkor egy újabb és rövidebb (megígérem) posztban leírom, hogy ment.
2010. április 20., kedd
Miért kell svédesíteni a magyar jogsit
Címkék:
Export,
handledare,
jogosítvány,
szabályok,
transportstyrelsen
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Szia Szabolcs! Azért nem tudom hogy van ez az orvosi vizsgálat, mert én elég gyakran szoktam kiadni leletet ahhoz, h megítéljék, h valaki megtarthatja-e a jogsiját, vagy nem, az adott látásélességével..
VálaszTörlés