2010. április 16., péntek

Két szárny után 4 keréken

Szép, tiszta, napos időben repültünk és a gépből kiszállva sem vágott  arcunkba a hideg, sőt kellemesen langyos volt az idő.
A reptér épülete elég kicsi.Nagy volt a tumultus, sílécekkel felszerelkezve nyomultak az emberek.
Szerencsére a kifutópálya elég hosszú és széles. (2500m/45m). Ezt azért tudom, mert bizony majrézok a repüléstől amióta megszülettek a gyerekeim, ezért mielőtt elindulok valahova mindenről tájékozódom. Biztos, ami biztos. Hiába azonban a nagy gépek fogadására is alkalmas pálya, kiderült, hogy nincs saját radarja. Ráadásul  az ún. "fjällområde" körzethez tartozik, ami gyakorlatban annyit jelent, hogy az időjárás/terepviszonyok miatt nehezebb a mentés. Hiába nem lehet minden tökéletes.
A Hertz kirendeltsége felé vettük az irányt, hogy átvegyük a megrendelt Volvo kulcsát, de helyette egy a Ford Mondeot kaptunk, ráadásul automatát. Tudom ne legyen nagyobb bajom az életben, de utálom az automata autókat. Szerintem ember ilyet nem vezet. Elég sokat mentünk vele, de nem sikerült közelebb kerülnünk egymáshoz. A hátsó ülés kényelmetlen volt, a gyerekeim végig veszekedték az utat azon, hogy ki mikor hol üljön.
Az aznapi úti cél norvégiai Narvik volt, ott foglaltunk szállást. 3 gyerekkel ez nem mindig könnyű, legtöbbször két szobában tudnak csak bennünket elhelyezni. Éppen ezért ajánlom ezt a kis motelt a nagycsaládosok figyelmébe.
A szokásos veszekedés után végre az is eldőlt ki hol alszik.
Az étteremből csodálatos kilátás nyílt a városra és a fjordra.
Ezután körbeautóztunk kicsit . Szép fekvésű városka, de az ipar rányomja a bélyegét.
Itt ér véget a Malmbana vasútvonal, itt rakják hajóra a Kirunai és Gällivarei bányákból érkező irgalmatlan mennyiségű, részben már feldolgozott vasércet.
A Golf áramlat miatt ez a kikötő nem szokott befagyni, egész évben használható.
A bányákról majd még lesz szó. A mennyiségről csak annyit, hogy Kirunából napi 12 szerelvény érkezik, egy speciális mozdony 68 kocsit húz, mindegyikben 100 tonna vasérc. Ehhez azért nem akármilyen pálya kell. A terep is nehéz, hegyek tövében halad a sín pár, a lavinák is nehezítik a közlekedést. Volt is emiatt egy komoly baleset, utána felújították a pályát.
Az E 10 nemzetközi főútvonal is párhuzamosan halad. A közelben található az Abisko-i nemzeti park és Svédország legmagasabb hegye a 2104m magas Kebnekaise
Ennek a területnek a bejárása most nem fért bele az időnkbe, csak elhaladtunk mellette Narvik felé. Talán majd legközelebb.
Néhány kép az első esti útunkról és Narvikról.(katt a térképre)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése