A lényege, hogy az autóba beszerelnek egy alkoholszondát, ami a gyújtáshoz kapcsolódik. Ha a vezető kilégzett levegőjében alkohol van, akkor az autó nem indul.
Két területen alkalmazzák.
Bizonyos cégek kötelezővé teszik a használatát pl. a tömegközlekedésben, evvel javítva a biztonságot és a minőséget. Svédország egyes önkormányzatai már 2007-ben beszerelték minden iskolabuszba.
Felmerült, hogy a mentő és tűzoltó autókat is el kellene látni alkoholzárral, de aztán ezt leszavazták, mivel egy nem induló mentő emberéletbe kerülhet.
A másik terület - ahol én is találkozom vele elég gyakran - az ittas vezetés miatt elvett jogsik esete.
Bizonyos esetekben, szigorú feltételek megléte esetén megengedik a delikvensnek, hogy kaphat átmeneti vezetői engedélyt, ha beszereltet a kocsijába ilyen alkoholzárat.
Két évig kell ezt használnia és közben rendszeresen kell orvosi vizsgálatra járnia. Évente min. 4 x vérvétel (májfunciók és spec. vizsgálatok, amik több hétig kimutatják az alkoholfogyasztást.)
Ha a vizsgálatok azt mutatják hogy az illető továbbra is iszogat, akkor kizárják a programból.
A teljes költséget az érintettnek kell állnia (kb. 50000 SEK) ami a következőkből tevődik össze:
- Transporstyrelsen kérvény díja
- orvosi vizsgálatok, vérvételek teljes költsége
- az alkoholzár bérleti díja
- két év után egy új teljesértékű jogsi kiállításának dija.
Sok kritika is éri a módszert, mivel kijátszható. Lehet más autót is vezetni és meg lehet kérni segítőkész, józan haverokat, hogy inditás előtt fújjanak már bele a szondába helyettük.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése